FAQ | Veelgestelde Vragen

FAQ | Veelgestelde Vragen


Hoe ziet het eerste consult er uit?

Het eerste consult bestaat uit de intake. Voor je eerste afspraak krijg je per mail een digitale vragenlijst gestuurd met het verzoek deze in te vullen en terug te mailen. Aan het eind van het consult zetten we de belangrijkste klachten in een top 3. Daar gaan we eerst aan werken. Jouw klachten en invloed daarvan op je leven staan centraal in de intake. Indien mogelijk geef ik je een eerste advies mee en maken we een vervolgafspraak.

Hoeveel consulten heb ik nodig?

Vaak zijn 2 tot 4 consulten voldoende. Maar natuurlijk is het aantal afspraken ook afhankelijk van jouw situatie, verwachtingen, klachten en in hoeverre de eventuele vergoeding van je zorgverzekeraar meespeelt.

Hoe lang duurt een consult?

De consulten duren in principe altijd een uur. Soms kan een vervolgafspraak korter zijn (15-30 minuten). Dit gaat in in overleg met jou.

Heb ik een verwijzing nodig van de huisarts?

Nee, je kunt zonder verwijzing van de huisarts (of iemand anders) een afspraak met me maken. 

Moet ik iets meenemen naar het eerste consult?

-De medicatie en de supplementen die je nu gebruikt
-Pen en papier. Na je consult krijg je een mail met daarin kort samengevat de praktische adviezen en evt. links. Het kan handig zijn zelf mee te schrijven. Zo maak je min of meer je eigen samenvatting van het gesprek.

Doe je ook lichamelijk onderzoek?

Nee, ik doe geen lichamelijk onderzoek. De bloeddruk meet ik meestal wel in de eerste of tweede afspraak. Als ik vermoed dat lichamelijk onderzoek verstandig is verwijs ik je naar je huisarts of evt. een gynaecoloog (op doorverwijzing van je huisarts)

Care for Women verkoopt ook haar eigen supplementen. Ik ben bang dat ik thuis kom met een tas vol dure pillen en verder niet geholpen word

Ik adviseer je alleen de supplementen waarvan ik denk of weet dat je ze nodig hebt. Niet teveel, niet te weinig. Soms is het een kwestie van uitproberen of iets werkt of niet. Dat is vaak voor een periode van 3 maanden. Dat leg ik je dan duidelijk uit.
Ik adviseer je de producten van Care for Women om twee redenen:
-Het zijn goede producten met (zo) weinig (mogelijk) vul- en hulpstoffen. Daarnaast worden alleen de natuurlijke en actieve vormen gebruikt zodat je lichaam alles optimaal opneemt en benut.
-Je hoeft niet zelf uit te zoeken wat goede supplementen zijn. Het is in supplementenland een behoorlijke uitdaging door de bomen het bos te zien.
Maar natuurlijk maak jij hierin zelf de keus.

Supplementadvies is een onderdeel van het behandelplan. We kijken naar alle leefstijlfactoren. Hoe gaat het nu? Waar is verbetering mogelijk? En heb je daar de ruimte en mogelijkheden nu voor?

Ik hoor en lees veel over hormoonbehandeling. Geef je daar informatie of advies over? En mag je daarvoor ook een recept schrijven?

Ik geef informatie en advies over hormoonbehandeling. Omdat er altijd nog veel angst, onzekerheid en onduidelijkheid over hormonen is, mail ik na de intake een aantal links met juiste en actuele informatie. Zodat jij op basis van deze informatie zelf kan besluiten of hormoonbehandeling voor jou een optie is. Nu of in de toekomst.
Ik schrijf geen recept. Hormoonbehandeling is medicatie en valt onder de medische verantwoordelijkheid van de arts/gynaecoloog. Wel bespreek ik met jou een voorstel en zet dat op de mail. Met dit voorstel kun jij naar je huisarts gaan.

Volgens de huidige richtijnen is de eerste voorkeur voor de bio-identieke of lichaamseigenhormoonbehandeling.

Ik laat je zien hoe je oestrogeen via de huid kunt toedienen. Hier demonstreer ik de Lenzetto spray.
Ik weet niet wat de oorzaak is van mijn klachten. Kan ik dan wel een afspraak maken?

Geen enkel probleem. Je kunt dan een afspraak maken onder: vermoeden hormonale disbalans. Je vult ook de vragenlijst in. Als ik na de intake de indruk heb dat ik je verder niet kan helpen, dan laat ik je dat natuurlijk weten.

Hoe maak ik een afspraak?

Een afspraak kun je makkelijk online maken via de digitale agenda. Ik heb beschikbaarheid op:
-de dinsdagmiddag en de vroege avond
-woensdag overdag
-donderdag overdag
-vrijdagochtend ongeveer 1x per 2 weken
Wil je graag eerder een afspraak dan er mogelijk is in de agenda, mail of app me dan. Ik zet je op de ‘reserve’lijst en bel je als er eerder een optie is.

Kan ik kennis met je maken voordat ik een afspraak bij je plan?

Dan zou je het best een 10 minutenafspraak kunnen maken op de donderdagmiddag tijdens het spreekuur vanaf december. Deze afspraak is telefonisch of online.

Op donderdag heb je een online spreekuur tussen 15-16 uur vanaf december 2024. Wat kan ik daarin bespreken?

Tijdens het spreekuur op de meeste donderdagmiddagen (vanaf december 2024) boek je een afspraak van 10 minuten tussen 15 en 16 uur. Op andere dagen en tijden kun je geen 10 minuten plannen!
Het spreekuur is bedoeld om bv kennis te maken voordat je een intake plant. Of voor een heel gerichte vraag. Als je al in ‘behandeling’ bent kun je hier ook tijd plannen. Met o.a. vragen over de ingezette behandeling, zoals hormoonbehandeling. Kortom, tijdens deze 10 minuten kun je in principe al je vragen stellen.

Tot wanneer kan ik mijn afspraak kosteloos annuleren?

Tot 24 uur voor je afspraak kun je deze zonder problemen annuleren of verschuiven. Binnen deze 24 uur moet ik helaas wel de kosten van een consult in rekening brengen. Neem even per mail of telefoon contact met me op als het overmacht betreft.

Hoe kan ik het best met je contact opnemen buiten de afspraken om?

Het makkelijkst is via de app op nummer 06-25400133. Of via de mail: h.vanpopta@careforwomen.nl. Telefonisch ben ik minder goed bereikbaar i.v.m. mijn consulten overdag.

Hoe en wanneer moet ik een consult betalen?

De factuur van Care for Women wordt nooit rechtstreeks naar  je zorgverzekering gestuurd en dus ook niet rechtstreeks door de verzekeraar betaald. Als je recht hebt op vergoeding kun je de factuur zelf naar je zorgverzekering sturen. De rekening kun je direct na je afspraak (bij voorkeur) voldoen per pin. Betaling achteraf is ook mogelijk (betaaltermijn van 14 dagen).

Krijg ik consulten vergoed vanuit mijn zorgverzekering?

Veel zorgverzekeringen hebben een (gedeeltelijke) vergoeding vanuit de aanvullende pakketten. Of dat ook zo is voor jouw zorgverzekering kun je hier bekijken. In de aanvullende pakketten geldt geen eigen risico.

Afspraak maken
Helaas is het i.v.m. de lange wachttijd en het tijdelijk sluiten van mijn praktijk in de zomermaanden voorlopig niet mogelijk een afspraak te maken voor nieuwe cliënten in Groningen. Vanzelfsprekend kunnen de vrouwen die al een traject bij mij gestart zijn (of de komende weken nog starten) bij mij terecht voor een vervolgafspraak.
Nieuwe cliënten verwijs ik graag door naar mijn collega ’s in Drenthe. Linda Santing in Norg, Anke Ritsma in Assen en Alies de Haan in Drijber. Natuurlijk kun je ook (online) terecht bij de Care for Women specialisten elders in het land.
Vanaf 1 oktober 2024 ben je weer van harte welkom in mijn praktijk aan de Atoomweg 10 in Groningen!